Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

26 augusti 2015

Gyllene smaker i rostad morotssoppa

Det här receptet är en variant av ett veckotidningsrecept som gjort succé hemma hos oss. Milda, rostade morötter i en härlig soppa som går snabbt att laga och som är en perfekt vardagsrätt. Den förgyller vilken tråkig onsdag som helst! Servera gärna med frisk nötcrunch och ett färskt surdegsbröd.

Rostad morotssoppa

4 rejäla portioner

800 gram morötter (för oss är ekologiska en självklarhet)
2 tsk havssalt
2 - 3 msk rapsolja utan smak
6 dl vatten
2 burkar kokosmjölk
2 tsk chilipeppar
2 vitlöksklyftor
2 msk koncentrerad grönsaksfond
saft från 1/2 - 1 citron
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Skala morötterna och skär dem i mindre bitar. Lägg morotsbitarna på en plåt, salta och ringla över rapsoljan. Rosta morötterna i ca 20 minuter till de har mjuknat och fått en svagt brun nyans. Mixa med mixerstav i en stor kastrull. Tillsätt vatten, kokosmjölk och chilipeppar. Pressa ner vitlöken. Koka upp och tillsätt sedan grönsaksfonden. Smaka av med salt, peppar och citronsaft.

Nötcrunch

1 påse cashewnötter
rivet skal och saft från 1/2 citron
2 msk klippt gräslök

Rosta cashewnötterna hastigt i het panna. Hacka dem grovt och blanda ner rivet citronskal, citronsaft och gräslök. Servera som topping på soppan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar