Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

21 februari 2016

Matvetesallad i tusen färger

Nja, det var kanske en lätt överdrift, men färgglad är den här matvetesallad och väldigt, väldigt god. Mängderna är allt annat är precisa och ingredienserna kan varieras i det oändliga, men det här är en bra grund att utgå ifrån.

Matvetesallad - 4 portioner

4 portioner matvetesallad som tillagats efter instruktion på förpackningen
en klick smör
1 gul lök
1 pkt saffran
2 dl cashewnötter
2 dl gojibär (eller russin)
100 g sojabönor
citron
salt och peppar

Hetta upp smöret och sänk värmen till strax under medel. Låt löken bli mjuk och glansig tillsammans med saffranet. Häll över lökblandningen i en vacker skål och vänd ner matvete, nötter, gojibär och sojabönor. Smaka av med salt och peppar och riv lite citronskal över.

På bilden har jag serverat salladen med kycklingben glaserade i mangochutney, men den kan med fördel ätas utan tillbehör. Gott är att toppa med en dressing av créme fraiche och mango chutney.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar