Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

19 januari 2015

Fisk med frasigt täcke - lätt uppoppad version

Handen på hjärtat; jag har inte lyckats få våra barn att tycka om fisk. De äter det men utan större förtjusning och därför krävs det lite knep för få dem att uppskatta även måltider från havet. En klassiker som brukar gå hem är "Fisk med frasigt täcke", som jag redan för massor av år sedan hittade i Vår kokbok (Coop Provkök). Numera gör jag den lite annorlunda än då och med mina egna smaker och den är faktiskt uppskattad av hela familjen. Jag serverar kokt potatis till vilket vi annars inte väljer så ofta. Till den här fisken är det dock väldigt gott!

Fisk med frasigt täcke


4 personer

500 g frysta fiskfiléer (idag blev det sej)
1 citron
salt
50 gram smör
2 skivor rivet surdegsbröd (gärna några dagar gammalt och lite torrt)
1 - 2 vitlöksklyftor
1 knippe persilja
2 dl riven ost

Låt de frysta fiskfiléerna ligga i kylskåpet till de är nästan helt tinade. Ta sedan ut dem och placera dem på ett fat. Salta lätt och pressa saften från citronen över filéerna. Låt stå ca 30 minuter så att filéerna får smak av citronen.

Smält under tiden smöret i en kastrull. Pressa i vitlöken och rör om. Tillsätt det rivna surdegsbrödet lite i taget; smöret skall liksom "mättas" med det brödet. Klipp ner persiljan och avsluta med att röra ner osten. Se till att allt blandas ordentligt.

Lägg fiskfiléerna i en form och strö brödblandningen över. Grädda i 225 grader i ca 25 minuter eller tills det krispiga täcket fått fin färg.

I Vår kokbok vill jag minnas att man rekommenderade grillade tomater med lite riven ost som tillbehör och det är ingen dum idé alls.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar