Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

19 januari 2015

Vild lasagne

Jag tycker väldigt mycket om gul lök. Inte hackad i små, stressade bitar och hastigt fräst i stekpanna, utan skuren i tunn-tunna ringar och långsamt kokad på svag värme i en klick smör. Med det som bas kan man nästan göra vad som helst och det blir gott.

Igår blev det blev det en lasagne gjord på kronhjortsfärs och chevré till söndagsmiddag. Det visade sig vara en mycket god smakkombination. Man kan naturligtvis använda sig av vanlig oxfärs eller annan färs och även byta ut chevrén mot ex mozzarella. Den varianten är våra barns favorit; de tycker att det är mumsigt när mozzarellan blir så där trådigt mjuk och len.

Lasagne med smak av vilt och chevré


6 personer

Lasagneplattor
En rejäl bit chevré
Riven ost som inte är för stark

Kronhjortfärs
2 gula lökar
smör att steka i
1 kg kronhjortsfärs (eller annan köttfärs, ex oxfärs)
2 burkar hela, skalade tomater (det går med krossade också, men jag är inte så förtjust i dem; det känns inte som att de smakar någonting alls)
salt
peppar
rödvinsvinäger för syra och smaksättning

Låt tunt skuren lök koka på låg värme i en klick smör i ca 10 minuter. Bryn under tiden upp färsen i en klick smör i en gryta. När färsen är klar; tillsätt skalade hela tomater och löken som skall ha blivit riktigt mjuk och glansig. Smaka av med salt, peppar och en skvätt rödvinsvinäger och låt färsen koka samman i ca 20 minuter.

Bechamélsås
2 msk smör
1 liter mjölk
6 msk vetemjöl
salt
vitpeppar
en skvätt grädde

Skaka ihop (i en burk med lock) vetemjöl och 1 dl mjölk till en redning. Koka upp resten av mjölken tillsammans med smöret i en kastrull. Tillsätt redningen och koka upp på nytt. Låt koka på svag värme och under omrörning i ca 5 minuter. Smaka av med salt, vitpeppar och runda av med en skvätt grädde.

Häll lite av bechamélsåsen i botten på en låg, vid ugnsfast form. Täck med lasagneplattor och fördela hjortfärs över. Lägg skivor av chevré över färsen och häll sedan över bechamélsås. Täck med lasagneplattor. Varva i ytterligare ett lager och avsluta med att hälla resterna av bechamélsåsen över det översta lagret av lasagneplattor. Strö över riven ost och grädda i 225 grader i ca 25-30 minuter.

Gott tillsammans med en fräsch grönsallad!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar