Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

9 januari 2020

Vegetarisk lasagne med röda linser

Den här vegetariska lasagnen är lika god som enkel att göra. En fräsch grönsallad till är ett måste!

Vegetarisk lasagne med röda linser

4 portioner + lite till lunchlådan

3 morötter
1/2 purjolök
2 vitlöksklyftor
1/2 dl tomatpuré
2 msk oregano
1/2 msk timjan
2 burkar skalade, hela tomater
2 dl crème fraiche
1 dl vatten
1 buljongtärning
2 paket kokta, röda linser
salt och peppar
smör eller olja
lasagneplattor
riven ost

Sätt ugnen på 225 grader.

Skala och riv morötterna. Finstrimla purjolöken. Fräs morötter och purjolök i smör eller olja i en rymlig stekpanna tillsammans med pressade vitlöksklyftor, tomatpuré, oregano och timjan. Späd med lite vatten om det blir för torrt i pannan - det är inte gott om kryddorna bränns vid. 

Tillsätt skalade tomater, crème fraiche, vatten, buljongtärningen, salt och peppar. Låt puttra i 5-10 minuter. Rör ner de avrunna linserna. 

Strö riven ost i botten på en ugnsform och varva sedan linsfärssås och lasagneplattor. Avsluta med riven ost. Grädda lasagnen i ca 40 minuter.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar