Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

17 augusti 2017

Kebab med smak av sweet chili

När jag gjorde den här kebabrätten serverade jag en varm pärlcouscoussallad till, men jag inser att jag inte är så förtjust i just den typen av couscous. Kebaben blev däremot väldigt god, så det receptet sparar jag för framtida njutning. En sås gjord på smetana och sweet chili är gott till och nästa gång får nog kebaben sällskap av ex klyftpotatis.

Kebab med smak av sweet chili

4 portioner
500 g nötfärs
1/2 dl ströbröd
1 dl vatten
1/2 tsk salt
1 tsk spiskummin
1/2 dl sweet chilisås 

Sätt ugnen på 150 grader.
Häll vattnet över ströbrödet och låt svälla ca 10 minuter. Tillsätt kryddor och sweet chili-sås och rör om. Blanda ner nötfärsen. Forma avlånga kebabs och stek runt om i olivolja. Låt gå färdigt i en form i ugnen i ca 10 minuter.

Gott är att servera med grillade paprikor och en kall sås.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar