Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

22 februari 2016

Potatiskaka

Att göra en potatiskaka är inte ett dugg svårare än att göra en potatisgratäng eller hasselbackspotatis, men den bidrar med en känsla av lyx till middagsbordet. Med sina milda smaker och sitt proffsiga yttre är den en perfekt rätt att bjuda till såväl kött som lax.

Potatiskaka


8 bitar

1 kg mjölig potatis
3 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
50 gram smör
1 dl riven parmesanost
4 ägg
3 dl vispgrädde
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Skiva schalottenlöken tunt och krossa vitlöksklyftorna. Smält smöret i en kastrull, sänk värmen till strax under medel och häll i löken som skall puttra till den blir mjuk och glansig.
Skala och skiva potatisen tunt, gärna med mandolin.

Klä en avlång bakform med bakplåtspapper (blöt pappret och forma det sedan enkelt efter formen). Lägg potatisskivor i ett tunt lager i botten av formen och fördela lite av lökröran över. Täck med parmesanost. Fortsätt att varva potatis, lök och parmesan till dess att någon centimeter återstår till bakformens kant. Vispa ihop ägg och grädde, smaka av med salt och peppar (tänk på att potatisen drar åt sig mycket salt, så låt blandningen smaka lite, lite översaltat) och häll den i formen. Sätt formen i ugnen och baka av kakan i ca 1 timme. Ta ut potatiskakan då den är klar, men låt den stå kvar i formen i ca 1 timme täckt med folie. Då är den avsvalnad och lätt att skära i lagom stora bitar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar