Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

17 februari 2015

Sportlovsfrukost

Jag kan naturligtvis inte vara säker, men det kan faktiskt vara så att min äggröra är den godaste som finns. Med sin krämiga konsistens och milda smak är den åtminstone en av de rätter vi inte kan vara utan om vi skall äta en riktigt härlig och lång sportlovsfrukost.

Krämig äggröra

2 portioner

4 ägg - självklart ekologiska
2 msk mjölk, gärna 3 %
2 msk vispgrädde
en klick smör
en nypa salt
några varv med pepparkvarnen

Smält smöret i en kastrull på låg värme. Vispa under tiden ihop ägg, mjölk och salt med en gaffel. Rör ner äggblandningen i det smälta smöret och låt den tjockna under ständig omrörning. Det tar tid, men försök att inte skynda på processen; ägg som stelnat för snabbt på för hög värme smakar inte gott. När äggblandningen tjocknat till en trevlig röra tar man av kastrullen från plattan. Vänd försiktigt ner vispgrädden och avsluta med att vrida över lite nymalen svartpeppar.

Receptet på äggröra kan varieras beroende på vad man är sugen på just för dagen. Vispgrädden kan bytas ut mot créme fraiche för en något syrligare smak och man kan också välja att ta en klick Philadelphiaost som smaksättare. Gräslök är gott att klippa över och så även fint hackad schalottenlök.

Vad man serverar till äggröran är också en smaksak; bacon, rökt lax, en liten fräsch sallad, en klick Keso... Gott blir det oavsett vilket!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar