Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

30 januari 2023

Emmies granola

7 dl havregryn

1,5 dl pumpakärnor

1,5 dl solroskärnor

1 dl linfrö

Blandas väl i en bunke

Tillsätt

1 dl farinsocker

2 tsk kardemumma

Vispa upp

1 dl vatten

1 msk honung

3 msk rapsolja

Häll vätskan över grynblandningen och rör om. 

Vält ut på bakplåtspapper och baka av i 200 grader i 10 minuter. Ta ut plåten och rör om och låt den sedan stå inne i ytterligare 10 minuter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar