Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

2 september 2017

Asiatisk sallad på mitt sätt

Fräsch, frisk och god sallad med asiatiska smaker som på ett mycket sympatiskt sätt möter svenska rotfrukter.

Asiatisk sallad på mitt sätt

2 kycklingfiléer eller 1 kalkonfilé
1 msk olivolja
1 msk riven ingefära
1 hackad vitlöksklyfta
1 msk ljus soja

1 paket frusen mango
2 avokado
3 morötter
1 paket sojabönor
2 palsternackor
1/2 kruka koriander

Glasnudlar
Sesamolja

Dressing:
2 msk sesamolja
2 msk ketjap manis
2 ljus soja
1 tsk riven ingefära
1/2 finhackad, röd chili
1 msk sesamfrön

Gör dressingen först genom att bara röra ihop ingredienserna och ställa dem till sidan.

Sätt ugnen på 100 grader.
Stek kycklingfiléer eller kalkonfilé i olivolja tillsammans med ingefära och vitlök till dess att kycklingen fått färg. Lägg över i en ugnsform och häll sojan över. Låt stå i ugnen till dess att innertemperaturen är 65 grader. Ta ut och låt svalna.

Koka glasnudlarna enligt förpackningen. Häll av och låt svalna. Klipp med en sax glasnudlarna i mindre bitar när de fortfarande ligger i kastrullen. Rör om med lite sesamolja så att inte nudlarna klibbar ihop sig. Låt svalna.

Skala och strimla under tiden morötter och palsternacka tunt. Lägg upp på ett fat med höga kanter. Skiva avokadon och lägg över på fatet tillsammans med mango och sojabönor. Strö hackad koriander över. 

Skär kyckling- eller kalkonfilé i tunna skivor och fördela över grönsaksfatet. Slå dressingen över och blanda försiktigt.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar