Kärlek doftar som nybakat bröd

Min blogg är egentligen ingen blogg. Den är en stor, rektangulär låda klädd i rutig papp. I lådan finns tidningsurklipp, utskrifter och handskrivna lappar. Många av dem är fläckade och lite kladdiga. Texter har strukits över och ändrats, flera gånger. I lådan finns mina minnen av bröd, mat och mjuka kakor. Bröd som gjort mig lycklig och kakor vars smak jag fortfarande kan förnimma. Mat jag lagat, tänker mig att laga eller borde ha lagat för länge sedan.
Min blogg doftar av nybakat bröd, milda kryddor och smör. Du är varmt välkommen hit!

2 juni 2024

Godaste rabarberpajen

Somrigt ljuvlig och smulig rabarberpaj med smak av kardemumma. 

Rabarber skuren i tunna bitar

125 g kylskåpskallt smör

1 dl vetemjöl 

2 dl havregryn

0,75 dl socker 

0,75 dl ljus sirap

1 msk hel kardemumma 

Täck en pajform med rabarber skuren i bitar. 

Nyp ihop smöret med havregryn, vetemjöl och socker. Tillsätt sirapen och fördela smulet över rabarberbitarna.

Grädda i 200-225 grader i 15-20 minuter eller till dess att pajens yta blivit gyllene.

Servera med vaniljglass eller kall vaniljsås. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar